بورجر الساردين والتونة البيتي

Homemade-Tuna-Sardine-Burgerوجبة سريعة, ممكن تنفع فطار متأخر او غدا او حتي عشا سريع, والبورجر دا مليان بالأوميجا 3 المفيد لينا كلنا وكمان يمشي كأكلة نباتية. احسن حاجة في البورجر دا اننا ممكن نلعب بالمقادير زى ماحنا عوزين, يعني مثلا نستبدل جبن الريكوتا بالمايونيز والمشروم بحلقات زيتون مفرومة والبطاطس بالمزيد من البقسماط (الخبز المحمص المطحون), يعني من الآخر اى حاجة عندنا في الثلاجة ممكن نحس انها هتدي للبورجر قوام وجسم ممكن نحطها وكل واحد وابداعه بقا. بينا على المطبخ.



مدة التحضير: 15 دقيقة بالإضافة إلى ساعة لترتاح في الثلاجة
مدة الطهي: 15 إلى 20 حسب المقلاة المستخدمة
العدد: 10 وحدات بورجر كل منها 10 سم في العرض و8 ملم في السمك


المكونات:

-        1 حبة بطاطس صغيرة, مسلوقة نصف سلقة ومقطعة إلى مكعبات صغيرة باستخدام السكين وليس الكبة
-        4 فصوص ثوم مفرومة جيداً, تقسم الكمية إلى نصفين متساويين
-        70جم او نصف سلطانية شوربة صغيرة او كبشتين شرائح مشروم فريش
-        1 علبة سادرين معلب (120 جم), مصفي ومقشر
-        1 علبة تونة معلبة (85 جم), مصفي
-        2 بيضة
-        3 ملاعق كبيرة جبن ريكوتا
-        100جم بقسماط (خبز محمص مطحون)
-        عصير ليمونة كبيرة
-        ملح وفلفل وكمون
-        رشة زعتر وريحان مجفف
-        زيت زيتون للقلي

Homemade-Tuna-Sardine-Burger-Stepsطريقة التحضير:

-        تشوح نصف كمية الثوم مع ملعقة كبيرة زيت زيتون ثم يضاف المشروم ويقلب حتي يذبل ثم يقلب في طبق ويقطع جيداً بسكين حاد.
-        تضاف باقي المكونات بما فيهم حبة البطاطس المفرومة في سلطانية وتعجن باليد حتي الوصول إلى عجينة ملساء. يضبط القوام بمزيد من البقسماط في حال لم تتماسك العجينة. تترك العجينة في الثلاجة لمدة ساعة لترتاح.
-        تسخن مقلاة جيداً على النار على درجة حرارة مرتفعة ثم تخفض الحرارة إلى متوسط إلى منخفض ويرش زيت الزيتون في المقلاة حتي تتغطي بأكملها.
-        تشكل الوحدات باستعمال معلقة كبيرة او غطاء برطمان. انا استعملت غطا برطمان تونيلا كان عندي عرضه 10سم وسمكه حوالى 7 سم. توضع كمية مناسبة في الغطاء باستعمال ملعقة كبيرة ويستعمل ظهرها لفرد البورجر في الغطاء.
-        يقلب الغطاء في المقلاة لعدة ثوان ثم يستخدم طرف سكين لتخليص وحدة البورجر من الغطاء. انا بحب املي الغطا اكتر ما يستحمل شوية عشان بحب البورجر تخين.
-        تعاد الخطوات حتي امتلاء المقلاة مع ترك مسافة مناسبة بين كل وحدة بورجر والأخري.
-        انا عن نفسي قليت البورجر على 3 دفعات لكن ممكن طبعاً نستعمل اكتر من مقلاة لو عوزين نوفر وقت.
Homemade-Tuna-Sardine-Burger-        تقلي كل وحدة بورجر لمدة دقيقتين إلى 3 دقائق على كل جانب. المفروض تكون كل وحدة بورجر ذهبية اللون لكن مش محروقة وناخد بالنا ان النار تكون متوسطة إلى منخفضة عشان لو النار عالية البورجراية هتكون محروقة من برة ونية من جوة. متقلقوش لو الزيت عمل فقاقيع كدة حوالين البورجراية دي علامة كويسة, ومتنسوش نزود زيت زيتون كل مرة هنحط دفعة جديدة من البورجر.

-        تعاد الخطوات حتي الانتهاء من العجينة ويوضع البورجر في طبق التقديم مع رشه بالقليل من البقسماط ويقدم مع الخبز والخضروات والمزيد من الجبن الريكوتا وبالهنا والشفا.


0 comments:

Post a Comment